muuuriel.reismee.nl

Songkran Festival

Sawadee ka!

Hoog tijd voor een nieuw verhaal.


Ik zit nog steeds bij het vrijwilligersadresje, nog 2 weken te gaan. Het lesgeven gaat steeds beter! In het begin vond ik het best zenuwslopend en eng, maar nu ga ik eigenlijk wel met plezier naar de lessen toe, dus dat is fijn! De kinders vinden mij ook wel tof, denk ik zo. Ik hoor zo nu en dan: 'I love you teachaa' en ze willen met me op de foto. Ik heb nu wel 3 klassen per dag!! 's Ochtends een kleine klas, 14-18 jaar, zij weten al veel, maar zijn erg verlegen om met mij te communiseren in het Engels. 's Middags een grote, drukke klas, 9-12 jaar. Dit is wel de moeilijkste klas, net te jong om lange liedjes en te uitgebreide spelletjes mee te doen, omdat ze snel uit hun concentratie raken en nog niet zoveel begrijpen. Daarna heb ik nog zo'n grote klas, 6-9 jaar, maar die kunnen zich een uur met 1 tekening vermaken, en stickers die ik uit nederland heb meegenomen, die ze dan op hun tekening krijgen als-ie gelukt is, vinden ze helemaal fantastisch. Ik heb nu 6 dagen vrij in verband met Songkran festival, Thais nieuwjaar. Het is geweldig! Het festival zelf duurt in principe 3 dagen, maar ze zijn ondertussen al dik een week bezig. Speciaal voor dit festival heb ik een lelijk bloemenshirt gekocht (dat heeft iedereen aan), en een waterpistool met wateropslag in vorm van Winnie de Pooh.

Ik heb het vandaag voor de 4de dag gevierd. Het is eigenlijk elke dag hetzelfde: we rijden rond in een jeep, door dit dorpje of Nong Khai, achter in de bak met 2 watertonnen en stuk of 11 mensen. Het doel is om iedereen op straat en andere jeep-gangers nat te gooien, hiermee toon je 'respect'. En ze smeren ook nog talkpoeder op je gezicht, meestal rustig op je wangen, maar als je snel voorbij rijdt, maakt het ze niet uit om een hele hand vol in je mond of ogen te wrijven.. In Nong Khai was het zondag heel leuk! De hele straat was afgeladen met jeeps en tenten op straat met verschillende feestjes. Af en toe sprong je van de jeep af om je even te mengen in een feestje. De thaise mensen vinden dat geweldig en geven je zoenen op je wang en bier met ijsklontjes. Ik kwam zelfs 2 meisjes uit 1 van mn klassen tegen. Vandaag waren we weer naar Nong Khai, dezelfde straat.. maar er waren nauwelijk mensen, terwijl het normaal 3 dagen lang doorgaat, dus dat was een beetje een tegenvaller. Maar na 4 dagen vind ik het wel mooi geweest moet ik zeggen, haha. Ik ben ook heeel erg verbrand! Maar wat heb ik het leuk gehad, dat dan weer wel.

Gisteren ben ik met Jack en Jeroen, een nederlandse vrijwilliger die hier 2 maanden geweest is en nu weer 2 weken blijft, naar 2 tempels geweest om 'heilig water' met bloemen over de boeddha's heen te gooien. Ik heb nu ook geleerd hoe je moet bidden. Daarna gingen we naar zn oma en opa om bij hun dit zelfde water over de handen te besprenkelen en dan moest je iets zeggen / bidden, maar ik weet niet of het nou over jezelf moest gaan of over opa/oma. Ik heb maar wat gebrabbeld tegen opa/oma en hem/haar een mooi leven toegewenst en veel geluk. Maar toen kwam de tante van Jack naar mij toe om te vragen of ik wel een mooi, lang en gelukkig leven heb gewenst en dat mijn reis goed zal verlopen, dus volgens mij heb ik iets fout gedaan... Wel leuk dat ik dit als niet-boeddist ook gewoon mag doen!

Nu heb ik 4 dagen om bij te komen, voordat ik weer ga lesgeven. Ondertussen ben ik al een beetje aan het uitzoeken hoe ik door Laos en Vietnam zal gaan reizen. Ik heb besloten om Cambodja over te slaan, maar misschien ook niet.. zoals je merkt ben ik er nog niet uit!

Wink

alle tips zijn welkom!

Ik heb trouwens, behalve een wegversperring van de rode shirtjes in Nong Khai zondag, niks gemerkt van alle toestand hier in Thailand. Gelukkig is het nu over!

Toedeloe, kusjes!

p.s: voor wie nog DE hit van dit moment in Thailand, of alleen in deze 'Isan' streek, wil horen: http://www.youtube.com/watch?v=9OrltwR7r9Q&feature=channel_page
Hier de hele dag door en overal te horen.. ik kan 'm al 'meezingen', haha!

Reacties

Reacties

Lisa

CAMBODJA!!

En klinkt super goed! Wat leuk dat je échte dingen mee mag doen! En dat ze je leuk vinden! En na verbranden wordt 't bruin ;)

Kus!

Merel

Meid, sounds AWESOME!! volgens mijn ben je aardig op je plek daar en geniet je met volle teugen! Nog heel veel plezier en geniet van je vrije daagjes. En dan weer lekker lesgeven:-)!

Merel

omg DE hit is serieus te hilarisch, en dan die clip erbij, fantastisch gewoon!!!!

sasha

sawadee ka babeh! (is het iets als heeellloooo? ik denk het :c)

ik ben zooo trots op je! het klinkt coolio, met al die feestjes..en natuurlijk winnie de pooh! weet je ondertussen al hoe te reizen?! ben je al een bruin poeperdje?

ik ga nog even los op de thaise hit. mis je heel erg en tot zeer spoedig snooz-e.
love youhaaaaaaaaa!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!