muuuriel.reismee.nl

ER, Laboratory, Outreach & how to kill a crab Ghanaian style..

Vanaf 5300 kilometer verderop weer een update!

Ik krijg veel vragen over hoe het verblijf hier is en daar kan ik niets dan lovend over zijn! Het huis ziet er aan de buitenkant al uit als een Ghanees paleisje en we hebben ieder een eigen slaapkamer, met wc & douche per twee. En ik in Nederland maar denken dat ik in een hutje terecht zou komen, op riet zou moeten slapen onder een lapje dierenhuid en in een algemeen gat mijn behoeftes moest doen..

Vorige week stond ik op Emergency Room, wat erg tegenviel! Ik weet niet of het aan die week lag, maar het enige spoedeisende wat ik heb meegemaakt is een jongetje die tijdens een schooldag gevallen was.. Zo nu en dan wordt er wel bloed geprikt, wat ik dan wel als hoogtepuntje had kunnen beschouwen, maar dat gebeurde elke keer tijdens mijn lunchbreak. Beetje jammer! Later hoorde ik van Erik dat het ziekenhuis zo goed als vol zit, dat daardoor nauwelijks operaties gedaan worden en er daarom dus een paar mensen enkele nachten op ER moeten vertoeven, op een brancard.. Ik heb dinsdag meegeholpen met het gipsen van een geheel been a.k.a. ‘POP' = Paper Of Paris.. Ja, van die hoofdstad. Volgens mij hebben ze me in de maling genomen, maar daar ben ik nog niet achter, haha.

Donderdag ben ik met Noralie wezen kijken in het laboratorium voor ons onderzoek over preventie van Malaria. Ik keek er erg naar uit, omdat scheikunde mijn favoriete vak was op de middelbare school en laborant wilde worden. Ik ben toch wel blij dat dit door twee leraren uit mijn hoofd is gepraat, omdat het mij het werk op den duur wel saai lijkt worden.. Het was interessant om te zien hoe malaria zich ontwikkeld in het bloed en we hebben aan het eind van de dag onze bloedgroep mogen bepalen; B. Deze groep blijkt niet veel voor te komen in Nederland (8%), maar voor wel 35% in Azië, dus misschien is het toch niet zo gek dat er met regelmaat gezegd wordt dat ik een Aziatisch uiterlijk heb ;)

Zaterdag hebben we gebruikt om bijkomen van de week, (hand)wasjes gedaan en 's avonds uiteten geweest; kip met patat & mayonaise. Hoe hollands wil je het hebben, maar wat hebben we genoten! Totdat we terugliepen en het met bakken uit de hemel kwam, konden we gelijk weer de moddervlekken uit onze witte broeken wassen..

Zondag zaten we om half 9 fris&fruitig in de katholieke kerk, van de pastoor die ons in het ziekenhuis regelmatig met onze Ghanese naam begroet. In mijn geval ‘Abena', omdat ik op dinsdag geboren ben. Ik weet alleen niet of dit spoedig voor herhaling vatbaar is, aangezien het 3,5 uur duurde, bijna alles in het Twi was en het op een gegeven moment op een soort veiling leek waarbij er met 300 cedi (=150 euro) begonnen werd, naar 200, 100, 50, 20... ze innen in ieder geval veel geld op zo'n dag. Na boodschappen te hebben gedaan, zijn we in Sunyani naar het zwembad gegaan, hebben daar heerlijke loempia's gegeten en een beetje bijgekleurd!

Deze week gingen we mee metRHC, een soort consultatiebureau voor 0-5 jarigen, waarbij ze 3 keer per week naar dorpjes gaan om daar voorlichting te geven over diverse onderwerpen zoals Malaria. Ik vond het erg indrukwekkend om het ‘echte' Ghana te zien, aangezien we tot nu toe alleen de hoofdstad en het relatief welvarende Duayaw Nkwanta hadden gezien. In een Landrover gingen we met z'n alle naar het dorpje en daar begon nurse Abu met haar voorlichting. Alle kinderen worden dan gewogen, gekeken of het onderste ooglid wit i.p.v. doorbloed is (voor anemie, bloedarmoede. Dat komt heel veel voor hier, door gebrekkige voeding) en gevaccineerd/medicatie gegeven. Abu vertelde dat het grootste probleem bij de moeders ligt, die vertellen te druk te zijn op het land (=geld) om goed voor hun kinderen te zorgen. De echte realitycheck kwam toen Abu zei dat je enkele kinderen die nu bij de voorlichting aanwezig waren volgende maand niet terug zult zien...Aan ons de taak om de ernst van Malaria bij de moeders en/of kinderen te laten doordringen en we zijn nu aan het onderzoeken hoe we dat het beste kunnen aanpakken.

Donderdag gingen we naar Sunyani voor boodschappen. Noor & ik hadden het idee om krab te kopen waar we altijd kinderen mee langs de weg zien staan, maar die waren zo enthousiast dat obruni's (blanken) wat van hun wilden kopen dat ze met z'n vieren op ons af stormden en de krabjes in ons gezicht duwden. Zo stonden we oog in oog met drie aan elkaar gebonden, schuimbekkende, scharnier knippende krabjes.. Gelukkig mochten ze van de chauffeur in de achterbak! Toen we thuis al een pan heet water hadden opgezet om ze in onder te dompelen kwamen onze Ghanese vrienden Owusu, Jonah & Joshua spontaan langs. Die schrokken van onze dodings-wijze, omdat deze erg cru zou zijn voor die arme beestjes ('nooo, that torture!') en gingen wel even voordoen hoe ze dat in Ghana doen. Nou, dat is pas cru! Ze pakten de krabjes bij de rug, klapte de ‘borstkast' open en duwde met de duim naar binnen, zodat alle ingewanden geplet werden en ze nog een paar minuten naschokte.. Na dit bloedbad hebben we de krabjes verorberd, maar voor het kleine beetje krab wat eetbaar is hoef je ‘t eigenlijk niet te doen. Op een gegeven moment stopte Owusu een geel stukje in mn mond wat smaakte naar zand/lever-prut en dat bleken de eitjes te zijn. Een delicatesse.. voor de Ghanezen.


Gisteren zijn we een dag naar de traditionele Kente- en stempeldorpjes geweest. In dat dorpje wordt de afrikaanse kentestof wordt door mannen gemaakt en staan de vrouwen op het land. De redenen waarom vrouwen deze stof niet mogen weven is omdat de mannen anders bang zijn dat er 's avonds geen eten klaar staat (blijkbaar geloven ze hier ook in ‘het enige recht van de vrouw is het aanrecht'..), als vrouwen zwanger zijn ze niet in het weef-ding passen en er in geloven dat je na het weven geen kinderen meer kan krijgen.. tóch heb ik een poging gewaagd, dus nu maar hopen dat dit een fabeltje is! Al heb ik dit met de eitjes van de krab vast gecompenseerd.
Weven:


Noor/Erik en Suus/ik in Kente kledij.. hahaha!

Morgen begin ik samen met Noor & Suus op theatre (OK). Er zouden binnenkort Nederlandse artsen naar het ziekenhuis komen, dus we hopen dat het deze week is want dan volgen we tenminste nog iets van wat er gebeurd en zal niet alles in het Twi zijn.
Nu hopen dat ik niet flauwval ;)

KUS VANUIT GHANA!

Reacties

Reacties

Doortje

Aah ik heb je net een email gestuurd, en lees nu pas je verhaald =D HOE LEUK. Ik ben supa jaelous. Bloedgroep B is super zeldzaam!!!! Je moet naar sanquin als je thuis komt =D Ik heb toevallig vorige week ook bloedgroep bepaald, en ik heb O+. Oftewel het allersaaiste wat je kan hebben =P. Was je rhesus positief of negatief?? Of niet getest? Want als je B - bent, ben je echt one of a kind! Dat komt echt heel erg weinig voor. moet je wel oppassen met baby's ;)

Nou HAVE FUN, en niet flauwvallen hoor, t'is maar human flesh =P XXX

katinka van hall

Hoi Muriel, misschien moet je je moeder eens doorvragen over dat Aziatische(of toch je vader)? Je hebt weer veel beleefd en mooie foto's. Lees wel dat die Marianne Tieme zich eens op de nederlandse gebruiken mbt krabben mag richten ipv zich met andere kulturen bezig te houden(dit is wel erg politiek gericht, sorry).

Michiel

Muur!! Haha, awesome je foto's! Je mag blij zijn dat je Kev niet bij je had met die krabbetjes (al ben ik ook niet echt voor zand/lever eitjes prut :P)

Klinkt wel echt heftig met die zieke kleine kindjes.. Moet vast goed voelen als je daar op een of andere manier een steentje aan bij kan dragen om het zoveel mogelijk te kunnen verminderen! Kan je niet al wat meer Twi spreken? ;)

Ik moet zeggen dat jullie huisje er best wel vakantie-appartement-achtig uit ziet, doen jullie goed!

Have fun & sterkte met de zwaardere momenten en je wordt hier iig gemist! Bye obruni! xx

Esther

Schattie geweeeeldige foto's! (Had ook niet anders van je verwacht haha)
Klinkt ook superleuk en interessant wat je daar allemaal doet!! Geniet ervan moppie! (Btw toen we bloedgroep gingen testen op middelbare school had ik ook b haha maar ik geloof het niet zo!) Kusjeeeee xxx

dinie

Lieveschat wat heb je weer veel meegemaakt. En je schrijft zó beeldend, dat ik me bijna zelf in Ghana waan!
Met die krabfotoserie weten we nu precies wat te doen als ons een bosje van die schuimbekkende beestjes onder de neus wordt geduwd, haha!

Wat een ingewikkelde toestand met die moeders die te hard werken om voor hun kinderen te kunnen zorgen en wat een klus om iets tegen malaria te verzinnen! Hebben ze naast die prachtige Kentestof-weverijen ook wel mosquitonet-fabriekjes? Kan ik iets sponsoren? Slik jij nog wel steeds trouw je wekelijkse Lariampil?

Veel succes op de OK, doe je best met het leren van Twi; en Doortje's human-flesh tip lijkt me een hele goeie om niet flauw te vallen!

liefs,
mam

PS Ik moet trouwens wel even roet over alle mogelijke spannende insinuaties gooien: die bloedgroep heb je gewoon van mij (b+) geërfd: saai, hè?

katinka van hall

Inderdaad wat is dat saai. Dacht al aan Aziatische prins ofzo iemand.

Sasha

Liefje!

Wat een mooie foto's weer! I love de krabbenserie. Ook fijn dat ze zo'n subtiele bereidingswijze hebben, 'zonder' the torture. ;) Als je terug bent kunnen we godzijdank je laborantendromen waarmaken in het wonderlab in Nemo. Je kan er kaas maken. Niet te missen.
Keep on rocking (in kente kledij?! Nice!) en heel veel succes komende week, hopelijk komen de Nederlandse artsen jullie wat wijzer maken naast al het, de? Twi! Ik ben bestwel benieuwd hoe het klinkt. Leer je een paar zinnetjes?
Heel veel dikke dikke dikke zoenen en ook van mijn mama! Xxxxxxxxxxxxxxx

nancy reitsma

Hohoi, Muurtje,

Sjonge wat maak je wat mee en het klinkt allemaal zo positief. En dan die fotoos.......... prachtig. Heb je al eens overwogen fotomodel te worden??
Dat je bloedgroep neg. hebt is voor je eerste baby niet erg en sinds 40 jaar hebben ze er ook iets op gevonden dat het voor de ander 6 niet meer gevaarlijk is.
Diny Kromhof (je moeder kent haar) heeft ongeveer 40 jaar geleden 3 gezonde zonen gebaard.
Jouw enige probleem is nu: neem je een ghanese of nederlandse vader voor je kinderen. Maar daar heb je nog wel tijd voor om dat te beslissen.
En.. wat een mazzel dat je nu in Ghana bent en niet in Thailand. Met al die overstromingen bedoel ik (of heb je dat daar nog niet gehoord?
Meisje, nog een heel fijne tijd daar.
Dahaag, Nancy.

dinie

Heeee Abena!

Pas nu (omdat de automatische aanmelding hier niet werkt 'moet' ik steeds maar weer je blog lezen om te kijken of je alweer iets hebt meegemaakt) dringt tot me door dat die Ghanese naam van jou helemaal fout is! Je bent op een woensdag geboren!!
Heb het goed,
kus,
mam

Tante Peet

Lieve Muriel,

Wat ben jij stoer zeg!!!! Van Dinie kreeg ik je blog en volg je verblijf in Ghana met veel plezier. Prachtige foto's en mooie verhalen en wat je allemaal meemaakt.
Volgens mij ben je nergens bang voor.
Wat een VIEZE kerels zoals je jullie dansje beschreef om maar iets te noemen vanuit je verhaal.

JE RAAD NOOIT WAAR IK BEN OP DIT MOMENT !!
Ik zit achter de computer van je moeder en..................... die kookt nu lekker voor mij; dat is even boffen!!
We hebben een hele gezellige dag gehad en veel te lang geen kontakt gehad! maar zoals vanouds veel gelachen en gewoon de draad weer opgepakt.

Dikke kus,
Tante Peet

dinie

Leuk hoor tante Peet: ze was nog geen twee minuten binnen of ze had de pleerol al omgedraaid!! Nog even en ze verbouwt ons huis!

muriel

Jeetje mam.. Waar gaat het heen met dat geheugen van je? ;) Ik ben toch écht op een dinsdag geboren, hoor!

Dag lieve tante Peet, wat leuk om te horen dat jullie weer 'ns hebben afgesproken. Dikke kus terug!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!