muuuriel.reismee.nl

Ete sen, Ghana!?

Na veel stress van zogenaamd 6 weken voorbereiding in 4 weken, visumproblemen, verslagen, presentaties en afscheid nemen ben ik er dan eindelijk.. Ghana!

We kwamen zaterdag na een reis van 9 uur over hobbelige modderweggetjes aan bij het St. John of God hospital in het dorpje Duayaw Nkwanta. Niemand wist echter van onze komst af en werden van hot naar her gestuurd om een slaapplek te kunnen regelen. Ik zal hier samen met 3 studiegenootjes Noralie, Susan & Erik 10 weken verblijven om te werken in het ziekenhuis, ons onderzoek uit te voeren over de preventie van Malaria en hier uiteindelijk zelf voorlichting over te geven in de omgeving. Voor de Ghanezen is onze man/vrouw verdeling maar een raar gegeven en zeggen dan ook met regelmaat tegen Erik: 'You have 3 women, give me one!'.

Collage road from Accra to Duayaw Nkwanta:


Zaterdagavond zijn we nog even het dorpje ingegaan en bij één of andere bar beland met de hardst en slechts klinkende muziek. Daar hebben we onder het genot van een drankje (0.5 liter Star, Ghana's best beer) onze ogen uitgekeken naar de dancemoves van de Ghanezen. Robot, popping, alles.. haha!

Maandag was de introductiedag en werden we langs alles&iedereen geleidt om ons voor te stellen. De afdelingen waar wij komende 10 weken zullen werken zijn: Orthopedic ward, General ward, Children ward, Maternity ward, Out Patient Department, Theatre (operaties), Emergency room (eerste hulp), Consultatiebureau en soms bij Laboratory, Pharmacy & X-ray.

Afgelopen week heb ik op de orthopedische afdeling gewerkt, waar zo'n 38 patiënten liggen met voornamelijk fracturen in benen en/of armen. De eerste dag werkte ik met één andere verpleegkundige samen, die op een gegeven moment 'even' pauze ging houden. Prima, maar ze bleef 2 uur lang weg! Stond ik daar alleen op een afdeling met 38 patiënten, waarvan een groot deel geen Engels, maar Twi spreekt. Dus bij veel vragen haalde ik maar hopeloos mijn schouders op en probeerde ik met handen&voeten duidelijk te maken dat het mijn eerste dag was. Gelukkig maakte een simpele 'Ete sen?' (hoe gaat het?) met een glimlach veel goed. Na 2 uur kwam mijn collega eindelijk aankakken en zat mijn dag erop.

Donderdag ben ik wezen kijken bij een bevalling, waar Susan deze week zat. Normale bevallingen schijnen hier niet veel voor te komen, aangezien Suus al 3 keizersnedes gezien had op dag 1. Maar ik ging toch mooi bijna van m'n stokje bij het aanschouwen hiervan, haha!

Vrijdag heb ik samen met Alice, een verpleegkundige van 25 die 24/7 ‘Jason Deruuulo' luistert, de medicijnen gedaan en hierbij veel injecties gedaan. Ik heb voor de eerste keer in real life infuus geprikt, bij een grote neger en dat ging in één keer goed! Ben best een beetje trots op mezelf ;)

Deze week benutte ik vooral aan het wennen aan de verschillen in..
- gezondheidzorg: de zorg is vraaggericht en patiënten moeten zelf voor vanalles zorgen: kleding, eten/drinken, medicatie en verband. Heeft een patiënt geen schoon verband? Dan wordt hij/zij overgeslagen.
- 'steriel' werken: volgens mij geven ze hier een héle andere betekenis aan het begrip steriel. Bij het verzorgen van de wonden maakte het niet uit als er iets op de grond valt, worden er onsteriele handschoenen over steriele handschoenen gedaan ect.
- patiëntencontact: is er nauwelijks. De verpleegkundigen zijn zo'n 2 uur op de afdeling te vinden en zitten voor de rest in het kantoortje muziek te luisteren, te bellen/smsen of filmpjes te kijken. Soms knippen ze nieuwe ‘steriele' doekjes, met vieze handen/schaar en op een vieze tafel..

Zaterdagavond zijn we samen met de fysiotherapeut Owusu en de tweeling Jonah & Joshua naar Tyco gegaan, een uitgaansgelegenheid zo'n 30 minuten verderop bij Suyani. We kwamen aan bij een vol terras waar een live band speelde, met 3 dansende mensen. Uiteindelijk hebben we ook een dansje gewaagd, maar werden we al snel belaagd door diverse mannen en schijnt het heel normaal te zijn om al dansend aangerand te worden. We werden opgetild, geschuurd van voor & achter, gelikt in de nek, maar toen ze ook nog in billen en tieten gingen knijpen vond ik het wel mooi geweest! Al met al was het wel een leuke en interessante avond :)

Morgen begin ik op de ‘Emergency Room' (eerste hulp). Daar zal ik wel heftige dingen mee gaan maken, maar ik heb me inmiddels mentaal voorbereid dus kom maar op met die afgehakte ledematen, schot- en brandwonden!

Voor brieven, kaartjes of als je gewoon even gezellig wilt langskomen (ik heb nog een matras over in m'n master bedroom), gelieve naar onderstaand adres:
Muriel Hartgers (Dutch nurse student)
St. John of God hospital
P.O. Box 24
Duayaw Nkwanta B/A
Ghana.

Dikke kus vanuit Duayaw Nkwanta!!

Foto collage in Ghanese print kwaliteit op mn muur (to be continued..)

Reacties

Reacties

dinie

Tjeee, meid: je wist de spanning er wèl in te houden, de afgelopen dagen!! Mijn malle vertrouwen in "geen nieuws=goed nieuws" wordt zo flink op de proef gesteld, haha..
Fijn te lezen dat het goed gaat daar en dat zelfs het live-infuusprikken is gelukt zonder dat je dat op mij hebt hoeven oefenen. En nog steeds niet echt van je stokje gegaan? Ik ben trots op je!
Heel veel succes en een dikke knuffel!

PS Hoe kàn dat nou dat ik de eerste reageerder ben, heb je iedereen wel verteld dat je hier je belevenissen publiceert?

Marianne

Ha die Muriel,
Nou zeg, dat gaat wel allemaal van "dik hout zaagt men planken"....
liefs, tante Janne

Esther

Schattie! Wat een heerlijk verhaal! Doe je wel een beetje voorzichtig met die wellustige mannen om je heen? ;) ik ben heel benieuwd naar je ER belevenissen.. Veel succes mop! En have fun ofcourse xxxxx

AuitA

Hoi Muriel, Spannend wat je allemaal al hebt meegemaakt en je houdt je er goed onder petjeaf!
Je hebt als wereldreizigster ook al heel wat ervaring.
Maar wat je beschrijft is wel echt derdewereld3hoog achter.
Woon je een beetje comfortabel in je postbus24?
Sterkte bij de EersteHulp.
Veel liefs.

Sasha

Hahahahahaha! Likkende en schurende mannen. Fijn :)
Pas goed op jezelf liefje, maar ik weet dat je dat doet.

Me dowapaa!

Doortje

Hahaha ik dacht wel dat het er anders aan toe zou gaan in die ziekenhuizen, maar tis wel een heel andere wereld zeg =P Onsteriliteit is volgens mij een godszonde in nederland =P

Ik zie dat we mooi represent zijn op je muur =D AWESOME!


Was superleuk om je zaterdag even te spreken! Echt zo weird toen je opeens belde, was echt bizar.

WE MISS YOU!

XXXXXXX

katinka van hall

Hoi Muriel, kreeg je log van je moeder.Ete sen? Wat een verhalen dat is nog eens wat anders dan een stage in een keurig Nederlands ziekenhuis. Je leert wel veel en vooral ook zelf beslissingen nemen, denk ik. Zijn de doctoren ook zo lui? Gelukkig kun je ook nog lekker uitgaan. Ach ja die Ghanese mannen hebben een reputatie, ga maar eens naar de Bijlmer maar dan een ander gedeelte dan waar jij woont. Heb je ook een zelfverdediging cursus gehad of weet je dat al.
groeten

Eva Keeman

Hallo Muriel, op het jubileum van Zabava heb ik je gesproken en zie dat je je nu nuttig maakt in den vreemde. Fijn idee dat je er niet alleen bent, en geweldig dat je je ervaringen daar deelt.
Het is heel interessant en leuk om te lezen.
Eva, zang-/reisvriendin van Dinie

Nancy Reitsma

Hohoi Muriel,

Sjonge, weten is één, doen is twee, maar durven...??
Toen ik, ik was 18 jaar , voor het eerst een electroschock meemaakte, was ik zelf ook bijna in schock !!
Maar dat was tamelijk dichtbij huis. (ik heb er veel positiefs van gezien).
Maar jij zover van huis enz. GOED van je !!!!

Nancy Reitsma

ik voel met je mee. visjes 1 maart

ga zo door en je komt er wel

SUCCES en ook: veel plezier (ook heel belangrijk)
liefs, Nancy.

Oma Cock,

Wat een geweldige verhalen kan jij schrijven zeg.
En je maakt ook zo veel mee vind ik knap hoor.
En al die spannende tochtjes die jullie maken.
Maar vooral het werk wat je daar moet doen petje af.
Nog een goeie tijd daar.
Groetjes en liefs van mij tot ziens

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!