muuuriel.reismee.nl

Goodbye Thailand, Sabaidi Laos!

Zondag 26 april vertrok ik uit Ban Thin Dung, het dorpje waar ik een maand les had gegeven. Ik vond het best moeilijk om te vertrekken. Het was toch een maand mijn 'thuis'. Om het goed af te sluiten zijn we de laatste avond naar de karaoke bar geweest, waar ik mijn superster maarliefst 3 keer voorbij zag komen! Ik heb zelf niet gezongen, maar wel een dansje gewaagd met een ladyboy.

De dag van vertrek kreeg ik van de mama van Jack een van touw gevlochten armbandje, om mij geluk te brengen. Toen het zelfs leek alsof ze een traantje moest wegpinken, kon ik het ook niet laten.. Ze kan nauwelijks engels, maar toen pakte ze er een boekje bij en wees ze een plaatje aan waar 'daughter' bij stond en toen wees ze naar mij.. echt heel lief.

LAOS

Vientiane: 2 overnachtingen. Hoofdstad van Laos, maar oogt als een rustig stadje. Voor de eerste keer een overheerlijke baguette gegeten sinds een maand.
De grensovergang naar Laos duurderond de2 uur. Tijdens de tuk-tuk reis naar Vientiane ontmoette ik een amerikaans meisje waar ik 2 nachten een kamertje mee heb gedeeld. Ik heb een dag een fiets gehuurd om de stad te verkennen, maar er is niet heel veel te beleven, dus na 2 dagen had ik het ook wel gezien. Maar ik heb wel een kabeltje voor mn fotocamera gevonden!!

Vang Vieng: 5 overnachtingen. Klein dorpje, omringd door mooie hoge bergen met grotten, overspoeld door toeristen.
Ik vervolgde mijn reis naar Vang Vieng. Het zou heel mooi moeten zijn, maar ik zat net in het foute seizoen, waardoor de hele omgeving er 'smoggerig' uitzag. Overdag vermaakt iedereen zich met lekker lui Friends, Family Guy of een andere tv serie te kijken. Tuben, in een vrachtwagen binnenband de rivier afglijden en veel alcohol naar binnen werkenis ook populair en dan heb je nog de grotten. 's Avonds is iedereen in de café's/bars te vinden. Er ligt een klein eilandje naast, waar je tot 02.30 kunt feesten in de diverse tenten. Al was ik van plan hier maar 2 nachten te blijven, ben ik toch 5 nachten blijven hangen. Niet alleen door het feesten, maar ik heb er zo veel leuke mensen ontmoet. De grotten vond ik ook heel mooi om te zien.
Het enige wat tegen zat, was dat ik niet kon pinnen! Ik had het al diverse malen geprobeerd, maar het werkte nie. Toen ik naar het kantoortje van de bankging kreeg ik te horen dat ik nérgens in Laos zou kunnen pinnen... daar zat ik dan, met nog een beetje Thai's geld.Ik had even geen idee wat ik moest doen, maar gelukkig bestaat er de Western Union! Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, maar zo heeft mn mama geld kunnen sturen en kon ik het daar ophalen.

Luang Prabang: 4 overnachtingen. Voormalige koninklijke hoofdstad. Veel franse invloeden en het lekkerste eten in Laos!!
Toen ik 's avonds aankwam en een hostel gevonden had, ging ik de stad alvast een beetje verkennen. Ik kwam een meisje uit mn bus tegen en toen we samen wat gingen eten, zag ik weer een paar mensen uit Vang Vieng. Iedereen maakt eigenlijk dezelfde route, want in Vang Vieng kwam ik ook weer mensen tegen die ik in Bangkok en Nong Khai ontmoet had. Dat is wel fijn. Luang Prabang staat bekend om zn vele tempels en watervallen, maar ik heb beide niet gezien.. Ik vond het zo leuk om gewoon in het stadje rond te lopen / fietsen. En gelukkig zijn er in het zuiden van Laos ook watervallen.

Pakse: 2 overnachtingen. Heel leuk en druk hostel. Best een grote stad, maar heel rustig op straat.
Ik besloot om vanaf Luang Prabang, wat redelijk in het noorden ligt,direct door te gaan naar Pakse, in het zuiden. Eerst de bus naar Vientiane (11 uur) genomen, waar ik 06.00 aankwam, mijn backpack bij een hostel had gedropt en er toen wederom met een fietsje op uit ging! Maar het was zo warm, dat ik in mn Lonely Planet om zoek ging naar een zwembad en jawel! Een paar km verderop was er één. Ik was zo blij toen ik eraan kwam, dat ik er meteen in wilde springen, maar toen ik het bad zag.. Het was helemaal groen en glibberig. Maar ik had al betaald en had niet voor niks een paar km gefietst! Het was best verkoelend, met je ogen dicht en zwemmend. Die avond pakte ik de bus naar Pakse, ditmaal een sleeper-bus! Het was maar 2 euro duurder en dan had je een bedje. Ik moest een bed delen met een volslanke Laotiaanse vrouw, dus werd af en toe wel half het bedje afgeduwd, maar heb heerlijk geslapen!
In Pakse zat ik in een heel leuk guesthouse, met veel Nederlanders. De volgende dag heb ik een brommertje gehuurd om de watervallen te bezoeken. Ik zat in het begin heel erg te twijfelen, omdat ik nog nooit een brommer bestuurd had, maar heb het toch gedaan! Een toer kostte maarliefst 75 dollar, dat ging mij toch echt te ver! En iedereen in het guesthouse had het al gedaan, dus er zat niks anders op dan het alleen te doen. In Luang Prabang had ik ook al de watervallen moeten missen. Het test rondje ging rampzalig, dus begon steeds meer te twijfelen. Iemand zag hoe slecht het ging en bood zich aan als chauffeur voor 5000 kip (50 eurocent), maar besloot uiteindelijk toch alleen te gaan! En na 10 minuten heb je het onder de knie, dus ik had een heel leuk dagje uit.

Don Det: 3 overnachtingen. eilandje van de '4000 islands' in het zuiden. Heel relaxed.
Dit was mijn laatste bestemming. Het leek mij wel fijn om deze ruim 2 weken af te sluiten met een rustgevende omgeving, voordat ik naar Vietnam zou gaan. Toen ik aankwam in Ban Nakasang, na een leuke tocht van 4 uur met een tuk-tuk met de lokale bevolking, waar ik de boot naar Don Det kon pakken, was het 30.000 kip voor 1 persoon en 15.000 kip voor 2 of meer. Ik vroeg of er heel toevallig nog meer mensen daarheen moesten en toen vertelde iemand dat er binnen 10 minuten een paar vrienden van hem zouden komen. En inderdaad, daar kwam een hele groep monnikken aan. Een monnik kon heel goed engels en vertelde dat ze Thaise monnikken waren die op bezoek waren in Laos en een tochtje naar het eiland maakte. Eenmaal aangekomen op het eiland stond er een busje voor hun klaar om ze naar de waterval op het met brug verbonden eiland Don Khong te brengen en toen ze ook nog 'ns vroegen of ik mee wilde kon ik natuurlijk geen nee zeggen, haha. Dus daar ging ik dan, met backpack en al. Het was een leuk tochtje en ik stamet elke monnik foto, mijn batterij was helaas leeg.2 oude monnikken wildenog e-mail/telefoonnummers uitwisselen, maar ik weet niet of dat ooit van pas zal komen. Na de waterval gingen ze weer terug naar Pakse, een busreis heen&terug van 8 uur, voor 1 uur op het eiland. Je moet er wat voor over hebben. Op weg naar een slaapplek kwam ik Phillipe, een frans-canadese jongen die ik Pakse had ontmoet, weer tegen. We zijn wat gaan eten bij een oud hippie mevrouwtje, die ons verwelkwam met een banaan en daarna door naarde reggae bar, de plek waar iedereen 's avonds heen gaat. Om 23.00 gaat de generator voor elektriciteit uit en komen er aanstekers en kaarsen tevoorschijn. Na een half uur stroomt iedereen door naar het strandje, waar voor een kampvuur en gitaarmuziek wordt gezorgd. Zo gaat het elke avond. Overdag maak je een fiets/wandeltocht, bezoek je de waterval of 'tube' je in het water. Veel mensen blijven hier minstens een week hangen, maar ik had het na 3 dagen wel gezien en was klaar om naar Vietnam te gaan. Tijd voor een nieuwe cultuur.

kusjes!

p.s: foto's komen later, want deze computer is heel traag!

Reacties

Reacties

Renee

WAUW muriel! niet te geloven hee! stoer man! wat een verhalen.. ben jaloers! :) veel plezier nog in vietnam!!! Liefs!

door

Hey muur, supervet!!!
let wel goed op in Vietnam, want daar ben ik deze zomer ook te vinden:)

xxxxxx

ohja
we verheugen ons erg op Gran Canaria (ik spreek bij deze voor mich en kev:P)

Eelco

Je hebt geen idee hoe graag ik dat testritje op die scooter had willen zien.

Heb alles weer met veel plezier gelezen!

Groeten,

Eelco

Lisa

Babe! Wauw!! Dat klinkt als een échte backpacker!

En ach, heb je ook eens met een Laotiaan het bed gedeeld, hehe.

Super dat je het zo naar je zin hebt!

Liefs!

Esther

Aapie! jeeeeetje wat leuk allemaal!! Lekker afgezaagd, maar heeel veel plezier in Vietnam! Schrijf je snel weer wat? Ik vind het echt super om te lezen!! Ik mis je, xxxx

dinie

Ha, die brommertestrit had ik ook wel willen zien! Ben je na al deze stoere avonturen trouwens ook eindelijk toe aan een autorijbewijs? Ons barreltje rijdt weer als een trein... helemaal klaar om door jou in een sloot of zo gereden te worden!!
Geniet van alle prachtige plekken en mensen die je nog tegen zult komen en ... denk je bij zo'n kampvuur alvast een beetje na over wat je in september gaat doen?
Heel veel liefs!

Jeroen

Klinkt gooooooooeeeeeeeeeeeed!!!

Jack's mama is echt de bomb (H)

Miki*

Hee Muur!

Beetje laat ;) Maar wat een leuke avonturen heb je weer meegemaakt!
Heel veel plezier in Vietnam! Tot je volgende story !

(K) Miki

Yoshi

Er mag wel even gezegd worden dat je verhalen minstens zo goed zijn als je foto's :)

Het lesgeven moet vast heel leuk geweest zijn, ik kreeg er de eerste keer een doorweekt shirt wat niet echt goed voor het imago was. Het is bij jou blijkbaar beter gegaan:)

Veel plezier daar nog.

Groeten,
Yoshi

Dinie

Ha! Op het terras van een guesthouse in Luang Prabang sla ik jouw beschrijving er even op na om te verzinnen wat ik allemaal kan doen. Zal morgen die watervallen gaan bekijken die jij gemist hebt!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!